Balans is de sleutel

Elke klant met wie ik werk heeft een duidelijk beeld van hoe zijn of haar gewenste lichaam er uit dient te zien. Mannen willen er uitzien als actieheld van tv of films en vrouwen willen er uitzien als een topmodel. Echter is elk lichaam genetisch anders bepaald. Helaas is het niet voor iedereen weggelegd om de smalle taille van Candice Swanepoel te krijgen of de massale armen van Dwayne Johnson te creëren. Uiteraard moet dit je niet tegen houden de beste versie van jouwzelf te creëren! Een balans in de volgende vier kern elementen gaan jou een heel stuk dichter bij jou droom lichaam brengen. De vier elementen die bepalend zijn voor progressie en succes zijn voeding, fitness, cardio/interval en rust. Balans in deze vier kern elementen is de sleutel. Bijvoorbeeld:

Doe je teveel cardio, dan verlies je spierweefsel of krijgt je lichaam niet de gelegenheid spierweefsel op te bouwen. Bovendien wordt je lichaam zuinig in energieverbruik.

Met alleen krachttraining doe je te weinig voor je hart, longfunctie, uithoudingsvermogen en je directe energieverbruik.

Alleen trainen zonder je voeding aan te passen heeft weinig zin. Je kunt namelijk nog steeds te veel of juist te weinig eten. Als je onder je ‘’ruststofwisseling’’ zit met je calorie-inname (vrouw ong. 1200kcal, man ong. 1500kcal), verlaag je de verbranding en is het onmogelijk om spiermassa op de bouwen en voldoende essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen.

Een dieet zonder training geeft vooral vetverlies rond je organen en verlies van spierweefsel, een dieet mèt training zorgt voor onderhuids vetverlies en voor behoud van spierweefsel.

Indien je niet voldoende rust neemt geef je je spieren niet de kans zich te hertellen en sterker of groter te worden. Volgens het trainingsprincipe ‘’supercompensatie’’ heeft een spier na krachttraining minimaal 48 uur rust nodig voor herstel. Bovendien maakt je lichaam cortisol aan, een hormoon dat vrijkomt bij geestelijke en lichamelijke stress. Een teveel van dit hormoon kan de vetopslag bevorderen (met name in de buik) en spiergroei remmen. Juist tijdens slaap wordt er groeihormoon aangemaakt, welke spieropbouwend, vetverbrandend en huidherstellende werkt. Genoeg slaap is dus erg belangrijk voor jou progressie!

Succes!!

Terug naar home/blog

Copyright 2018. Elite Trainers.