Koolhydraten

Koolhydraten hebben als functie energie leveren. Zie het als benzine voor je lichaam. Je kunt niet zonder. Ik herhaal deze zin: Je kunt niet zonder ze!  Echter kan je wel selectief zijn met welke koolhydraten je consumeert! Wanneer je af wilt vallen, minder energie tot je nemen, dan kun je makkelijk de hoeveelheid koolhydraten verminderen. Je kiest bijvoorbeeld koolhydraten in de vorm van groente, fruit of peulvruchten, die veel water, voedingsstoffen en vezel bevatten, maar minder energie en suikers.

Een mens kan prima met minder rijst, pasta, aardappels en brood de dag doorkomen, zonder daar schade van te ondervinden. Voeding zonder eiwitten of vetten overleef je daarentegen niet. Eet alleen onbewerkte (natuurlijke) koolhydraten (niet geraffineerd, geen suikers of meel) en eet ze altijd in balans met eiwit en vet. Goede koolhydraten zijn:

  • Zilvervliesrijst, quinoa, amaranth, boekewit, teff, kamut en andere natuurwinkel granen.
  • Zoete aardappels, rode bataat, aardappel (inde schil).
  • Speltbrood, zuurdesembrood en volkoren crackers.
  • Roggebrood
  • Havermout, ongezoete muesli.
  • Peulvruchten zoals kidneybonen, linzen, witte/bruine bonen en kikkererwten.
  • Groenten.
  • Fruit.

Het is van belang dat je niet te weinig koolhydraten eet. Koolhydraten zijn sterk gebonden aan insuline, een hormoon dat voedingsstoffen opslaat: Te lage insuline aanmaak als gevolg van (langdurig) te weinig koolhydraten eten heeft de volgende effecten:

om eiwitten in je spiercellen te krijgen is insuline nodig. Spiereiwitten zijn essentieel voor het behoud van je spieren. Spierafbraak maakt je zwak maar zorgt ook voor een lagere stofwisseling, welke nadelig is voor het verbrandingsproces.

Meer cortisol aanmaak. Cortisol is een stresshormoon. Een teveel kan zorgen voor spierafbraak en vetopslag, met nama in de buikstreek.

Meer cortisol zorgt voor afname van de aanmaak van schildklierhormonen, waardoor je stofwisseling drastisch verlaagd. Je schildklier kan blijvend aangetast raken (hypotheroïdië).

Meer cortisol beperkt de aanmaak van groeihormoon. Groeihormoon is een belangrijke stofwisselingsbooster.

Terug naar home/blog

Copyright 2018. Elite Trainers.